هیچ وقت چه در قطار و چه در سایر مکان های عمومی آرایش نکنید. زمانی که در کوپه نشسته اید از کوتاه کردن ناخن ها، شانه زدن موی سر، آرایش کردن و عوض کردن لباس های خود پرهیز کنید. به سایر اعضا احترام بگذارید این کارهای شخصی را پس از رسیدن به مقصد هم می توان انجام داد. حال اگر اصرار بر شانه زدن مو یا آرایش کردن داشتید می توانید، این کار را در سرویس بهداشتی انجام دهید.

 

 

سفر با قطار می تواند بسیار دلپذیر باشد، اگر برخی کارهایی که انجام آن ها را در قطار منع کرده اند، انجام ندهید. یکی از دلایلی که باعث می شود سفر با قطار را به اتوبوس و هواپیما ترجیح بدهیم، امنیتی است که از آن در ذهن ما جای گرفته و خبر تصادفات و مشکلات کمتری را از آن شنیده ایم.

 

از آن جایی که طرفداران این وسیله حمل و نقل بسیار زیاد هستند، برای خرید بلیط قطار باید هرچه زودتر اقدام کنید و آن را موکول به روز سفر نکنید. حتی اگر از تاریخ برگشت خود مطلع هستید می توانید برای آن روز هم بلیط خود را تهیه کنید.
 
مستر بلیط اولین سایتی است که این امکان را فراهم کرده تا شما بتوانید بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما را فقط از طریق یک سایت خریداری کنید. اگر با استفاده از این سایت بخواهید مسافر قطار رجا شوید، بلیط قطار تهران را بدون این که چاپ کنید تهیه کرده و فقط با ارائه کارت شناسایی می توانید سفر خود را انجام دهید. این کار برای تهیه بلیط قطار مشهد نیز امکان پذیر است.
 
اگر اولین بار است که چنین مسافرتی را با این وسیله می خواهید تجربه کنید، با ما همراه باشید تا نکات مفیدی را از بایدها و نبایدهایی که در سفر با قطار باید رعایت کنید، با یکدیگر مرور کنیم.
 
 
رعایت قوانین کلی و عمومی
حتی اگر شما یک کوپه اختصاصی برای خود داشته باشید، باز هم باید سکوت را رعایت کنید. در صورت هم اتاق شدن با سایر مسافران به حقوق آن ها احترام گذاشته و سعی کنید مزاحم خواب شان نشوید. با صدای بلند موزیک گوش نکنید. لباس و کفش مناسب انتخاب کنید. جوراب های تمیز بپوشید و اگر لازم بود پاهایتان را بشویید و موجب آزار سایر افراد درون کوپه نشوید. این ها قوانین ساده ای هستند که با رعایت آن ها سفر لذت بخشی برای خود و دیگران رقم می زنید.
 
از سرویس بهداشتی قطار چگونه استفاده کنیم؟
به یاد داشته باشید که شما در حال استفاده از یک وسیله حمل و نقل عمومی هستید، پس باید قوانین آن را مدنظر داشته باشید. نظافت سرویس بهداشتی را قبل از بیرون آمدن از آنجا رعایت کنید. معمولا در بیشتر قطارها در ابتدا و انتهای واگن ها سرویس های بهداشتی را می یابید.
 
رعایت حال سایر مسافران
قبل از سفر با قطار آداب معاشرت و قوانین حاکم بر آن را یاد بگیرید. شما نباید مزاحم افراد دیگر شوید. با صدای بلند صحبت نکنید، سیگار نکشید و درون کوپه زباله نریزید. یکی از مواردی که حتما باید در نظر بگیرید این است که به هیچ عنوان پای خود را روی صندلی نفر مقابل دراز نکیند. این مورد یکی از آزار دهنده ترین کارهایی است که به هیچ وجه در قطار نباید آن را انجام دهید. اگر از یک جا نشستن خسته شدید به بیرون از کوپه بروید و کمی قدم بزنید یا این که در جای خودتان کمی ورزش کنید و حرکات کششی انجام دهید. اگر بیمار بودید و مدام عطسه و سرفه می کردید حتما با یک دستمال تمیز جلوی دهان خودتان را بگیرید. همیشه همراه خود چند عدد دستمال کاغذی داشته باشید و اگر دچار آبریزش بینی شدید به هیچ وجه آن را با آستین خود پاک نکیند.
 
همان طور که شما دوست دارید به حقوق شما احترام بگذارند خودتان نیز در مقابل باید همین کار را انجام دهید. فکر کنید و ببینید در مکان های عمومی چه رفتارهایی را زشت و ناپسند می بینید، سعی کنید همان کارها را خودتان هم انجام ندهید.
 
به پاکیزگی کوپه خود اهمیت بدهید
با این که خدمه قطار هر بار کوپه ها را تمیز و مرتب می کنند، اما به دور از شان و شخصیت است که کسی زباله بریزد. اگر غذا را درون کوپه میل کردید حتما ظرف یک بار مصرف یا باقیمانده غذا را درون سطل زباله بریزید. پوست خوراکی هایی مانند تخمه آفتاب گردان و سایر تنقلات را حتما درون یک پاکت فریزر بریزید. مواطب باشید کف کوپه مایعات یا پوست تخمه نریزد. قبل از سفر از خوردن غذاهای پرچرب، فست فودی و سرخ شده خودداری کنید چرا که ممکن است دچار حالت تهوع شوید. اگر قصد داشتید با خودتان غذا بیاورید حتما آن را درون ظرف درب دار بریزید و از محکم بودن آن مطمئن شوید، مبادا غذا روی صندلی یا کف کوپه بریزد.
 
رعایت چند نکته مهم
هیچ وقت چه در قطار و چه در سایر مکان های عمومی آرایش نکنید. زمانی که در کوپه نشسته اید از کوتاه کردن ناخن ها، شانه زدن موی سر، آرایش کردن و عوض کردن لباس های خود پرهیز کنید. به سایر اعضا احترام بگذارید این کارهای شخصی را پس از رسیدن به مقصد هم می توان انجام داد. حال اگر اصرار بر شانه زدن مو یا آرایش کردن داشتید می توانید، این کار را در سرویس بهداشتی انجام دهید.