جعفری بیان می کند: توسعه تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرز میلک و پایانه مرزی ماهیرود مابین ایران و کشور افغانستان، خدمت رسانی جهت تسهیل در آمد و شد زائران، توسعه تریسم مذهبی و سایر وجوه توریسم از مبدا کشور پاکستان، اشتغالزایی برای مردم محروم منطقه، کاهش حجم ترافیک جاده ای و کاهش تصادفات در محور چابهار_ مشهد، کاهش زمان و هزینه سفر و کاهش مصرف سوخت از دیگر اهداف پروژه است.

 

آرزوی دیرینه مردم و مطالبه بر حق مردم خراسان جنوبی ساخت راه آهن و استفاده از خطوط ریلی است که امروز دوشنبه (۱۵ مهر) بعد از 17 سال وعده مسئولان عملیات اجرایی آن شروع شد.

 

آرزوی مردم خراسان جنوبی در برخورداری از نعمت خطوط ریلی هفتم دی ماه 1396با کلنگ زنی قطعه اول پروژه راه آهن خراسان جنوبی یک قدم به واقعیت نزدیک شد. در این تاریخ بود که زیرسازی قطعه اول این پروژه از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور معاون اول رئیس جمهور در یونسی،‌ نرسیده به پاسگاه ریگ عمرانی کلنگ زنی شد و قرار شد ۴۷ کیلومتر از ایستگاه یونسی را به سمت بیدخت گناباد با ۵۷ میلیارد تومان اعتبار و در مدت سه سال انجام شود و بعد از آن عملیات ریل گذاری شروع شود.

اما با پیگیری های زیاد استاندار خراسان جنوبی و مسئولان استانی؛ مناقصه فاز نخست راه آهن با اعتبار 91 میلیارد تومان برای اجرای 32 کیلومتر در 27 و 28 تیرماه سبب شد تا مناقصه ای در رسانه ‌های کثیرالانتشار چاپ و موجی از خوشحالی را در بین مسئولان و مردم به وجود آورد.

 

بر اساس گفته های «محمد صادق معتمدیان» استاندار خراسان جنوبی؛ پروژه قطعه شانزدهم کریدور جنوب شرق به شمال شرق از بیرجند به سمت ایستگاه یونسی گناباد با حضور مسئولان در نیمه مهرماه انجام شود و چنین با ۲۷۱ کیلومتر بیرجند به ایستگاه یونسی متصل شود که یک کنسرسیوم این پروژه را نهایی خواهد کرد.

 

«مهدی جعفری»، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص احداث راه آهن زاهدان بیرجند و اتصال به راه آهن بافق_مشهد، می گوید: عملیات اجرایی پروژه راه آهن بیرجند_ یونسی (قطعه 16) به طول 32 کیلومتر و اعتبار 900 میلیارد ریال آغاز می شود.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی می افزاید: این پروژه مهم و استراتژیک به طول حدود 901 کیلومتر از زاهدان شروع و پس از عبور از عوارض توپوگرافی بالنسبه سخت در حد فاصل شهر زاهدان_سه راهی دشتک و عبور از امتداد بزرگراه زاهدان_ زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می رسد.

 

جعفری بیان می کند: کریدور مذکور در امتداد خود پس از عبور از شرق شهر نهبندان و غرب شهر سربیشه با عبور از سمت شرق شهر بیرجند و غرب آرین شهر و بعد از تلاقی عوارض کوهستانی حد فاصل آرین شهر_قاین از سمت غرب شهر قاین عبور می کند و پس از عبور از خضری منطقه دشت بیاض از پوشش دشت های بیدخت و گناباد در انتها در ایستگاه موجود یونسی به راه آهن موجود بافق_ مشهد متصل می شود.

 

او می گوید: مشخصات پروژه به طول 901 کیلومتر، از زاهدان- بیرجند است که پیش بینی می شود برای سال 1404 به بهره برداری برسد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اهداف پروژه را ایجاد کریدورجنوب شرق به شمال شرق؛ در جهت فراهم نمودن هرچه بیشتر بندر و منطقه آزاد چابهار، حمل کالا و مسافر از چابهار به مشهد و متعاقب آن جمهوری های آسیای میانه برشمرد.

 

جعفری بیان می کند: توسعه تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرز میلک و پایانه مرزی ماهیرود مابین ایران و کشور افغانستان، خدمت رسانی جهت تسهیل در آمد و شد زائران، توسعه تریسم مذهبی و سایر وجوه توریسم از مبدا کشور پاکستان، اشتغالزایی برای مردم محروم منطقه، کاهش حجم ترافیک جاده ای و کاهش تصادفات در محور چابهار_ مشهد، کاهش زمان و هزینه سفر و کاهش مصرف سوخت از دیگر اهداف پروژه است.

 

او همچنین در خصوص آخرین وضعیت قطعات در دست اجرا اظهار می کند: قطعه یک مشهد_زاهدان حد فاصل ایستگاه یونسی تا ایستگاه گناباد به طول 50 کیلومتر با مبلغ قرارداد 542 میلارد ریال (فهرست بها 1396) و با پیشرفت فیزیکی بیش از 45 درصد در حال انجام است.

 

جعفری ادامه می دهد: قطعه اجرایی شماره چهار در بخش زاهدان_ زابل (منطقه تاسوکی) به طول 67 کیلومتر و با میلغ پیمان 120 میلیارد ریال (فهرست بهای 1397) در مرحله شروع عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه می باشد، همچنین قطعه اجرایی شماره 16 در بخش بیرجند_ یونسی به طول 32 کیلومتر و با مبلغ پیمان 892 میلیارد ریال (فهرست بهای 1398) در مرحله تجهیز کارگاه است.

 

او بیان می کند: پیمانکار قطعه اجرایی شماره 16 در بخش بیرجند_ یونسی به طول 32 کیلومتر شرکت ویسا و آماده برای شروع عملیات است.