این مسئول در ادامه در خصوص سرعت پایین حرکت قطارها در مسیر کرمانشاه- ملایر گفت: علت این سرعت پایین به دلیل برخی مسائل فنی است و جوشکاری‌های باقی‌مانده در برخی نقاط مسیر در حال انجام است. 

 

راه‌اندازی خط ریلی استان کرمانشاه از اتفاقات خوبی بود که در دولت تدبیر و امید روی داد. این خط ریلی اما هنوز چه از لحاظ توسعه و چه از نظر مدیریتی و سازوکار اداری کمبود‌هایی دارد که باید هرچه زود‌تر برطرف شود. به گزارش همشهری، مهم‌ترین مشکلات خطوط ریلی راه‌اندازی شده، سرعت پایین قطار‌ها و فرسوده بودن واگن‌هاست. همچنین اجرای طرح راه‌آهن کرمانشاه- خسروی هم نیازمند تامین اعتبار است. اینها مواردی بود که از سوی استاندار در سفر اخیر معاون وزیر راه به کرمانشاه مطرح و وعده‌هایی برای حل و رفع آنها داده شد.


درخواست‌های استاندار

استاندار کرمانشاه با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر راه‌آهن کرمانشاه- ملایر گفت: اولین مشکل در این مسیر سرعت پایین حرکت قطارهاست که باید افزایش یابد. 
«هوشنگ بازوند» با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن کرمانشاه پس از سال‌ها وقفه در اجرای این پروژه و طولانی شدن بیش از حد اجرای آن بیان کرد: راه‌آهن آرزوی دیرینه کرمانشاهیان بود و حالا پس از تحقق آن باید تلاش کنیم این شادی با خدمات مناسب همچنان در کام مردم استان شیرین بماند.

وی با اشاره به پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی افزود: این پروژه نیازمند تامین اعتبار هزار و 700 میلیارد تومانی است و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد راه‌اندازی این پروژه ملی و حتی فراملی باشیم. 
این مسئول تاکید کرد: اقتصادی شدن راه‌آهن غرب کشور با بهره‌برداری از این مسیر خود را نشان می‌دهد و امیدواریم راه‌آهن کرمانشاه- خسروی که می‌تواند نقش بسیاری در زمینه جابه‌جایی بار و مسافر در کشور داشته باشد، هرچه سریع‌تر 
راه‌اندازی شود. 

استاندار کرمانشاه در ادامه به سرعت پایین حرکت قطارها در مسیر ملایر- کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این سرعت پایین موجب شده تا استفاده از راه‌آهن برای مسافران توجیه نداشته باشد و تقاضای ما این است سرعت حرکت قطارها که ‌اکنون به دلایل فنی مسیر پایین است، هرچه سریع‌تر با رفع مشکلات این مسیر افزایش یابد.

 بازوند به بازگشایی مرز خسروی هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته وجود راه‌آهن کمک بسیاری در زمینه جابه‌جایی زوار داشت و این انتظار است که امسال با توجه به بازگشایی مرز خسروی و افزایش تردد زوار از استان کرمانشاه، جابه‌جایی مسافران با افزایش حرکت قطارها بیشتر شود.  وی به کهنگی واگن‌های قطارهای این مسیر هم اشاره کرد و افزود: با توجه به جدید الاحداث بودن مسیر، توقع و انتظار مردم این است که از واگن‌های نو در مسیر استفاده شود و امیدواریم این خواسته به‌حق نیز در دستور کار مدیران راه‌آهن کشور قرار گیرد.

استاندار کرمانشاه مستقل شدن مدیریت راه‌آهن استان را خواسته دیگر خود از مدیرعامل شرکت راه‌آهن عنوان کرد و افزود: متاسفانه هنوز اداره کل راه‌آهن در استان نداریم و تقاضای ما این است هرچه زودتر مدیریت راه‌آهن کرمانشاه با توجه به طول مسیر بسیار راه‌آهن در استان تعیین تکلیف شود.


موانع راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن 

معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی پس از بازدید از مسیر راه‌آهن ملایر- کرمانشاه با اشاره به درخواست مسئولان کرمانشاه برای راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن در این استان گفت: اختیاری در این زمینه نداریم و تنها یک مدیر برای راه‌اندازی امور راه‌آهن کرمانشاه منصوب می‌شود. 

«سعید رسولی» با بیان این‌که همواره اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار داشته، ادامه داد: خوشبختانه در این دولت 4 مرکز استان از جمله کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شدند. وی اقتصادی شدن مسیر ریلی را منوط به جابه‌جایی بار دانست و افزود: تیم بهره‌برداری به استان کرمانشاه اعزام شد و چشمه‌های بار شناسایی شده و تلاش بر این است بتوانیم چشمه‌های بار استان را به مسیر ریلی متصل کنیم تا استفاده از این مسیر صرفه اقتصادی لازم را پیدا کند.

معاون وزیر راه به جابه‌جایی ریلی بار در بسیاری بنادر و دهکده‌های خشک دنیا اشاره کرد و افزود: ما به هیچ عنوان رقیب جاده نیستیم، اما قاعدتا جابه‌جایی بارهای حجیم آن هم در مسافت‌های طولانی تنها به وسیله قطار توجیه‌پذیر خواهد بود.

وی به تلاش‌های شرکت راه‌آهن برای افزایش جابه‌جایی ریلی بار اشاره کرد و افزود: در گذشته صاحبان بارهای عمده برای استفاده از مسیر ریلی باید در ساخت این مسیر سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما امروزه با توجه به نیاز اقتصادی به جابه‌جایی ریلی بار، از دولت و مجلس خواسته‌ایم که اجازه دهند این سرمایه‌گذاری توسط خود دولت صورت گیرد تا مشوقی برای استفاده صاحبان بار از مسیر ریلی شود. 


سرعت حرکت قطارهای کرمانشاه 2 برابر می‌شود 

معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در ادامه در مورد سرعت پایین حرکت قطارها در مسیر کرمانشاه- ملایر گفت: برخی مسائل فنی این مسیر باقی مانده که با توجه به بحث نزدیکی ایام اربعین ظرف یک ماه آینده عملیات جهادی در این مسیر خواهیم داشت. 
رسولی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با این اقدامات ظرف مدت کوتاهی سرعت حرکت قطارها در بخش‌هایی از این مسیر افزایش می‌یابد و با ادامه کارهای باقی‌مانده، ظرف مدت کوتاهی زمان حرکت قطارها در این مسیر به بیش از نصف کاهش می‌یابد.

وی افزود: این آمادگی را داریم که سرعت قطارها را افزایش دهیم، اما با توجه به این‌که بخشی از عملیات عمرانی در این مسیر باقی مانده، ترجیح می‌دهیم کارهای خط تمام شود و بعد سرعت قطارها را افزایش دهیم.


 قطار کرمانشاه چهارستاره است

معاون وزیر راه در مورد فرسوده بودن واگن‌های قطارها در مسیر کرمانشاه- ملایر هم ‌گفت: همه تلاشمان این است که قطارهای با کیفیت در این مسیر تردد کنند. 
رسولی با اشاره به واگذاری ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی کشور به بخش خصوصی بیان کرد: ما تنها ناظر بر وضعیت فعالیت آنها هستیم و امسال بسیاری از واگن‌ها به دلیل فرسودگی و عدم توانایی شرکت‌های مسافربری در تعمیر آنها از گردونه استفاده خارج شدند. 

وی افزود: از ابتدای امسال هم طرح رتبه‌بندی قطارهای مسافری به اجرا درآمده تا مسافران متوجه کیفیت قطارها و امکانات آنها شوند. رسولی تصریح کرد: در حال حاضر قطارها به 3 دسته پنج‌ستاره، چهارستاره و سه‌ستاره تقسیم‌بندی می‌شوند که تنها 5 درصد قطارها پنج‌ستاره بوده و مابقی سه‌ستاره وچهار‌ستاره هستند. وی افزود: قطاری که در مسیر کرمانشاه تردد می‌کند از نوع چهارستاره است و تلاش ما این است که بتوانیم در تمام مسیرهای کشور قطارهای سه تا پنج‌ستاره داشته باشیم تا مسافران امکان انتخاب داشته باشند.


شاخص هایی برای  راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن ‌

معاون ‌وزیر راه در خصوص راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن در استان کرمانشاه هم گفت: شاخص‌هایی برای راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن تعیین کرده‌ایم؛ از جمله بحث میزان بار و مسافر و طول خط و... و کرمانشاه باید تلاش کند ویژگی‌های تردد در مسیر ریلی خود را به این شاخص‌ها نزدیک کند. با توجه به قطب بودن استان در غرب کشور و ادامه مسیر تا مرز خسروی و ظرفیت بالایی که این مسیر در جذب بار دارد، در حد اختیارات خود به‌زودی مدیری برای راه‌آهن کرمانشاه در استان منصوب می‌کنیم. 

وی افزود: این مدیر در استان اختیار تام دارد و می‌تواند تمام مشکلات در حوزه راه‌آهن را رفع کند. 
رسولی یادآور شد: در خصوص راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن اختیاری نداریم و مربوط به سازمان امور استخدامی است، اما تعیین مدیر از سوی شرکت راه‌آهن می‌تواند کارهای استان در حوزه راه‌آهن را تسریع و مشکلات را برطرف کند.


تردد قطار گردشگری

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به تردد قطار گردشگری در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور و استقبال از آن، گفت: این آمادگی را داریم که در استان کرمانشاه نیز این قطار به حرکت دربیاید و فعال شود و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه پای کار بیاید.  رسولی تصریح کرد: همچنین آمادگی داریم بخش خصوصی در زمینه راه‌اندازی مراکز خرید و فرهنگی و... در محدوده ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه ورود کند.


ریل‌گذاری مسیر کرمانشاه- اسلام‌آباد غرب در سال آینده    

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با اشاره به پیشرفت 75 درصدی زیرسازی در مسیر راه‌آهن کرمانشاه- اسلام‌آباد غرب، از ریل‌گذاری این مسیر از سال آینده خبر داد. «عباس خطیبی» با اشاره به پیشرفت 55 درصدی زیرسازی مسیر راه‌آهن کرمانشاه- خسروی گفت: پیشرفت کار در بحث زیرسازی بخشی از این مسیر، در محدوده کرمانشاه- اسلام‌آباد غرب از این هم بیشتر بوده و ‌اکنون حدود 75 درصد است.

وی تکمیل این پروژه را نیازمند تامین اعتبار هزار و 700 میلیارد تومانی دانست و افزود: قطعا با اعتبارات سنواتی که به پروژه داده می‌شود، نمی‌توان این اعتبار را تامین و پروژه را تکمیل کرد.
خطیبی افزود: ضمن استفاده از منابع دولتی، تلاش ما این است که از راه‌های دیگر از جمله بحث فاینانس بتوانیم اعتبار مورد نیاز پروژه را تامین کنیم. 

وی تصریح کرد: اکنون با یک شرکت چینی که در زمینه‌ چنین پروژه‌هایی فاینانسور است صحبت‌ شده و موافقت‌نامه نیز رد و بدل شده که طبیعتا این امر شرایط مساعدتری را برای این پروژه رقم می‌زند. 
این مسئول با اشاره به فعال بودن کارگاه ساخت این پروژه گفت: برنامه این است که تا سال دیگر ریل‌گذاری در مسیر کرمانشاه- اسلام‌آباد غرب را از سمت اسلام‌آباد غرب شروع کنیم. 

خطیبی تاکید کرد: مسیر راه‌آهن غرب کشور قطعا برای ما منتهی به کرمانشاه نمی‌شود و این مسیر را با جدیت تا مرز خسروی ادامه می‌دهیم.
این مسئول در ادامه در خصوص سرعت پایین حرکت قطارها در مسیر کرمانشاه- ملایر گفت: علت این سرعت پایین به دلیل برخی مسائل فنی است و جوشکاری‌های باقی‌مانده در برخی نقاط مسیر در حال انجام است. 
وی در خصوص چرایی طولانی شدن این جوشکاری‌ها گفت: جوشکاری مسیر ریلی، به شرایط دمایی خاصی نیاز دارد و امسال هم بارندگی‌ها قدری کار را عقب انداخت. 
خطیبی تصریح کرد: با توجه به نزدیکی ایام اربعین تمام تلاشمان را برای اتمام بخش عمده جوشکاری‌ها ظرف یک ماه آینده به کار می‌گیریم.  وی افزود: به نظر می‌رسد جوشکاری‌های مسیر، پاییز امسال به پایان برسد و در پاییز سرعت قطارها در مسیر کرمانشاه- ملایر به حد ایده‌آل خود می‌رسد.