مدیرکل راه‌آهن همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی همدان در زمینه قطار گردشگری حرکت روبه جلویی ندارد، عنوان کرد: میراث فرهنگی همدان حرکت روبه جلویی ندارد که به سمت راه آهن بیاید درحالیکه قطار گردشگری همدان باید توسط یک شرکت چارتر شود.

 

 

مدیرکل راه‌آهن همدان با بیان اینکه همدان مرکز مهم ریلی در غرب کشور است، گفت: ایستگاه قطار درون شهری همدان و راه آهن همدان- ملایر تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

سیدسعید ابراهیم‌نژاد در گفت‌‎‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه راه آهن همدان در حال حرکت به سمت نقطه مطلوب است، اظهار کرد: قطار همدان از کیفیت خوبی برخوردار است به‌طوریکه جو قطارهای خوب کشور است.

وی با بیان اینکه 1100 سالن در مجموعه ناوگان مسافری کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 22 سالن مسافری به همدان اختصاص دارد و با وجود اینکه تعداد آن کم است اما اکثرا قطارها 4 تخته هستند.

افزایش ظرفیت قطار همدان در ایام اربعین

ابراهیم‌نژاد از افزایش ظرفیت قطار همدان در ایام اربعین خبر داد و عنوان کرد: در ایام اربعین 3 قطار ریل باس و ترنست در مسیر همدان- تهران و 4 تخته همدان- مشهد برای جابجایی مسافران درنظر گرفته شده است.

وی مبلغ بلیط قطار ریل باس برای اربعین را 27 هزار تومان دانست و گفت: در ایام اربعین قطار اتوبوسی برای همدان- تهران گذاشته شده که این قطار دارای 7 سالن است و اگر از این قطار استقبال شود می‌توانیم در بلندمدت نیز از این نوع قطار برای این مسیر استفاده کنیم.

مدیرکل راه‌آهن همدان با اشاره به پیش‌بینی قطار ترنست برای همدان- تهران، خاطرنشان کرد: برای مسیر همدان- تهران قطار ترنست با قیمت 45 هزار تومان درنظر گرفته شده بود که این نوع قطار با سرعت بالا و اتوبوسی بوده و کیفیت خوبی دارد اما از طرف همدان مورد قبول قرار نگرفت.

قیمت بلیط قطار همدان- مشهد افزایشی نداشته

وی با تأکید بر اینکه قیمت بلیط قطار همدان- مشهد هیچ گونه افزایشی نداشته است، ادامه داد: بلیط قطار چهار تخته همدان- مشهد به قیمت 170 هزار تومان بوده و در ایام اربعین نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

ابراهیم نژاد درباره کیفیت قطار همدان- مشهد نیز یادآور شد: قطار همدان- مشهد بی کیفیت نیست بلکه یکی از قطارهای 4 تخته و خوب کشور است به‌طوریکه از 1100 سالن مسافری کشور تعداد کمی از آنها 4 تخته است که یکی به همدان اختصاص یافته است.

مدیرکل راه‌آهن همدان با بیان اینکه هنوز ایستگاه‌های قطار به تحویل قطعی نرسیده است، افزود: ایستگاه‌های قطار همدان هنوز به طور کامل تکمیل نشده است و به مرور رفع نقص صورت می‌گیرد.

وی درباره زمان توقف قطار همدان- مشهد برای اقامه نماز، یادآور شد: ایستگاه ساوه و تجرک برای اقامه نماز پیش‌بینی شده که زمان توقف 20 دقیقه درنظر گرفته شده که زمان منطقی است.

ابراهیم‌نژاد با اشاره به اینکه محور ریلی همدان تازه تأسیس است و کارهای زیادی دارد، ادامه داد: راه آهن همدان ظرف یکسال آینده اینگونه نخواهد ماند به‌طوریکه کارهای مقدماتی در زمینه ساماندهی به ایستگاه‌های این مسیر صورت گرفته تا سروسامان اولیه‌ای به این ایستگاه‌ها داده شود.

ضریب اشغال قطارهای همدان بیش از 90 درصد است

وی با اشاره به اینکه ضریب اشغال قطارهای همدان بیش از 90 درصد است، افزود: محور ریلی همدان- مشهد محوری تازه تأسیس است و باید قدم به قدم و با توجه به اولویت‌ امکانات مسافری را تأمین کرد.

مدیرکل راه‌آهن همدان با تأکید بر اینکه به زودی سامانه دریافت شکایات و انتقادات مسافران در راه‌آهن همدان ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: با اتصال همدان به راه آهن ملایر و ایجاد ایستگاه درون شهری به طور قطع همدان از شرایط فعلی خارج شده و وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تا 2 سال آینده قطار همدان- ملایر و ایستگاه درون شهری همدان افتتاح شده و به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: زمین ایستگاه درون شهری همدان آماده شده و طراحی‌ها صورت گرفته که تا 2 ماه آینده تحویل شرکت ساخت خواهد شد.

ابراهیم نژاد با اشاره به عدم استقبال همدانی‌ها از قطار همدان- تهران، بیان کرد: قطار همدان- تهران هنوز استقبال زیادی ندارد با این وجود 4 سالن از قطار همدان- مشهد نیز برای مسافران همدان- تهران درنظر گرفته شده است.

از حمل و نقل ریلی در زمینه باری نیز استفاده شود

وی با تأکید بر اینکه همدان مرکز مهم ریلی در غرب کشور است، اظهار کرد: باید در بحث بار نیز در همدان کار شود به طوریکه باید از حمل و نقل ریلی در زمینه باری نیز استفاده شود.

مدیرکل راه‌آهن همدان با اشاره به اینکه رقابت‌هایی در بحث حمل و نقل ریلی بار با حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حمل و نقل جاده‌ای محدودیت هایی برای انتقال بار وجود دارد که در حمل و نقل ریلی چنین محدودیت هایی نیست، از طرفی در زمینه سوخت و تعرفه حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای مزیت دارد.

ابراهیم نژاد با تأکید بر اینکه باید به راه آهن نگاه اقتصادی داشت، افزود: هزینه حمل و نقل ریلی از حمل بار جاده‌ای کمتر بوده و کالا بدون هیچ گونه مشکلی در مقصد تحویل داده می‌شود.

وی ضمن دعوت از صاحبان کار و سرمایه‌گذاران برای استفاده از حمل و نقل ریلی و سرمایه‌گذاری در این بخش، تأکید کرد: استان همدان به زودی وجود راه‌‍آهن را در کسب و کار، اشتغال و توسعه استان احساس خواهد کرد.

میراث فرهنگی همدان حرکت روبه جلویی ندارد

مدیرکل راه‌آهن همدان با بیان اینکه میراث فرهنگی همدان در زمینه قطار گردشگری حرکت روبه جلویی ندارد، عنوان کرد: میراث فرهنگی همدان حرکت روبه جلویی ندارد که به سمت راه آهن بیاید درحالیکه قطار گردشگری همدان باید توسط یک شرکت چارتر شود.

ابراهیم نژاد با بیان اینکه همدان شهری توریستی است، تأکید کرد: سرمایه‌گذاران استان و متولیان گردشگری برای رونق گردشگری به مجموعه ریلی و قطار کمک کنند.