مختاری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد واگن های باری در حال سیر تولید واگن پارس هستند گفت: از بین هشت شرکت مذکور تنها شرکتی که صادرات داشته  واگن پارس است که  ۲ هزار دستگاه واگن مسافری و باری را به پنج کشور ارسال کرده است.

 

 

 

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: شرکت واگن پارس اراک نخستین تولیدکننده لوکوموتیو در کشور و منطقه خاورمیانه  است که تولید این محصول بیش از ۲۰ سال در آن متوقف شده بود و به دنبال تلاش های مستمر، قرارداد تولید ۱۰ لوکوموتیو با یکی از شرکت های بهره بردار داخلی منعقد شده است.

«محمدرضا مختاری» عصر سه شنبه در جمع اصحاب رسانه، افزود: شرکت واگن‌پارس اراک پارسال قرارداد ساخت ۵۰ دستگاه لوکوموتیو را با یک شرکت داخلی امضا کرد اما به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی این قرارداد عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: در پی قرارداد منعقد شده امسال خط تولید این لوکوموتیوها  همزمان با دهه مبارک فجر راه اندازی می شود و انتظار می رود نخستین محصول  تولیدی این واحد بعد از ۲۰ سال به نام «پارس ۳۳» و به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو در کوتاهترین زمان ممکن به خطوط ریلی کشور بپیوندد.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: ۷۵۰ دستگاه انواع واگن باری و مسافری از سال ۱۳۹۶ تا کنون در این واحد واگن سازی تولید شده که این مهم در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است چرا که میانگین تولید سالانه واگن پارس در سال ۱۳۹۴ کمتر از ۵۰ و پیش از آن هم به ۱۰۰ واگن نمی رسید.

مختاری ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال نیز  ۱۵۲ دستگاه واگن در شرکت واگن پارس اراک تولید شده که  هفت واگن  آن مسافری است که  ارزش هر واگن حدود ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده و بقیه  واگن های باری است که قیمت هرکدام بین پنج میلیارد و ۵۰۰ تا هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.  

وی اضافه کرد: تولید ۵۰۰ دستگاه واگن باری امسال در این واحد ریلی هدفگذاری شده که تا کنون حدود ۱۷۰ واگن تولید و ۱۵۰ واگن نیز تحویل شرکت های بهره بردار شده است و در صورت تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ که برای تولید ۳۵۰ دستگاه واگن باری واگن پارس به شرکت های بهره بردار پرداخت می شود، مراحل خرید مواد اولیه تسریع شده و تولیدات امسال از ۵۰۰ دستگاه هم بیشتر می شود.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: واگن سازی اراک اکنون  با ظرفیت تولید سالانه یک هزار واگن بار، ۱۵۰ واگن مسافری و ۴۰ لوکوموتیو بدون هیچ حمایتی روی پای خود ایستاده است.  

مختاری بیان کرد: تحریم‌های داخلی آسیب بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی بر شرکت واگن پارس وارد کرده  به طوری که اکنون بعد از گذشت  پنج ماه از سال امکان تامین مواد اولیه از شرکت های داخلی وجود ندارد در صورتی که مواد اولیه ای که قرار بود از شرکت های خارجی تامین شود در گمرک است و یا در انبارها منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک گفت: خطوط تولید این واحد واگن سازی اکنون در انتظار تامین مواد خام است  در حالی که بیش از ۲ ماه از پرداخت مواد اولیه به شرکت‌های داخلی می گذرد هنوز  تحویل مواد اولیه تاخیر داد.

مختاری با بیان اینکه  شرکت‌های بهره‌بردار واگن های باری و مسافری نیز شرایط مطلوبی ندارند، گفت: پرداخت تسهیلات با بهره پایین امتیازاتی برای شرکت های بهره بردار ریلی بود که اکنون یا این تسهیلات به کلی قطع شده و با نرخ بهره آن افزایش یافته است درحالی که پیش از این  برای خرید یک واگن از هر سازنده ریلی داخلی  ۸۰ درصد تسهیلات به شرکت های بهره بردار داده می شد.

وی ادامه داد: داواخر اسفندماه پارسال توافق‌ نامه ای بین وزیر راه و سازمان برنامه و بودجه امضا شد که برابر آن به ازای خرید هر واگن داخلی به بهره برداران تسهیلاتی با نرخ ۱۲تا ۱۳ درصد پرداخت شود و این مهم باعث انگیزه برای شرکت‌های تولید کننده و بهره بردار شد اما موارد این توافق هنوز  عملیاتی نشده است.

مدیرعامل واگن پارس اراک تاکید کرد: هشت شرکت تولیدی در صنعت ریلی کشور فعالیت می کنند اما واگن پارس تنها شرکتی است که قادر به تولید  تمامی محصولات ریلی است و نزدیک به ۸۰ درصد واگن‌های در مسیر سیر و تولید داخل کشور تولید واگن پارس هستند.

مختاری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد واگن های باری در حال سیر تولید واگن پارس هستند گفت: از بین هشت شرکت مذکور تنها شرکتی که صادرات داشته  واگن پارس است که  ۲ هزار دستگاه واگن مسافری و باری را به پنج کشور ارسال کرده است.

وی ادامه داد: کشورهایی همچون روسیه و چین که در صادرات واگن به ایران موفق هستند باز از الگوی  مالی خوب و حمایت بانک‌ها و دولت‌ برخوردار هستند، اما دامنه این حمایت ها در ایران کامل نیست  در حالی که اگر واگن پارس پشتیبانی شود تنها با صادرات به کشور عراق می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت خود را فعال سازی کند.

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک بیان کرد: با توجه به اینکه مشکلات اقتصادی کشور و تحریم های ظالمانه این شرکت ریلی کمک به حمایت های هدفمند و موثر برای ادامه حیات دارد.

مختاری افزود: باید از وزارت صمت که به صورت جدی از صدور هر گونه ثبت سفارش جدید در بخش صنعت ریلی جلوگیری کرده تقدیر کرد و مجاری  ورود انواع محصولات ریلی به صورت کامل(CBU) و یا کارکرده به بهانه های مختلف را به کشور مسدود کرد.

وی اضافه کرد: در صورت وجود ارز بلوکه شده در خارج از کشور به جای خرید واگن باری که نزدیک به ۸۰ درصد آن در کشور تولید می شود قطعات واگن مترو و یا لوکوموتیو و یا سایر قطعاتی که امروز به دلایل مختلف در کشور سابقه تولید ندارند وارد شود.

شرکت واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه محصولات ریلی خاورمیانه است.

این شرکت در سال ۱۳۵۴ در اراک آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی شرکت واگن پارس در فضایی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده است.

این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافری و مترو در خاورمیانه، متولی اصلی تولیدات سیستم حمل و نقل ریلی ایران است.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.